Avrupa Birliği (AB) tarafından coğrafi işaret verilen ürünlerden Malatya kayısısının 1 Ağustos 2023 ila 31 Temmuz 2024 tarihleri arasını kapsayan sezonluk verileri açıklandı.
Avrupa Birliği (AB) tarafından coğrafi işaret verilen ürünlerden Malatya kayısısının 1 Ağustos 2023 ila 31 Temmuz 2024 tarihleri arasını kapsayan sezonluk verileri açıklandı.
Malatya Ticaret Borsası tarafından derlenen verilere göre, belirtilen dönemde 115 ülkeye Malatya kayısısı ihracı yapıldı ve 398 milyon 809 bin dolar gelir sağlandı.
En çok kayısı 10 bin 960 tonla ABD'ye satıldı. İkinci sırada 5 bin 879 tonla Fransa, üçüncü sırada 4 bin 626 tonla Almanya, dördüncü sırada 3 bin 606 tonla Avustralya, beşinci sırada da 3 bin 544 tonla İngiltere yer aldı.
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, küresel çaplı gelişmeler ve ekonomik kriz gibi sebeplerle ihracatta bir önceki döneme oranla kısmi azalma olduğunu, ancak buna rağmen 115 ülke ile ihracat yaptıkları ülke sayısını koruduklarını dile getirdi.
Özcan, sözleri şu şekilde devam etti:
"Önceki dönemde 80 bin ton ihracat yapmışız. Bu satışlardan 434 milyon dolar kazanç sağlamışız. Geçtiğimiz yıl ise 66 bin 832 tonluk satış yapmışız ve 398 milyon 809 bin dolarlık kazanç elde etmişiz. Çin ve Rusya gibi Orta Asya bölgelerine yakın ülkelerde bir pazar kaybı yaşamışız.
Orta Asya'daki ürünlerin fiyatlarının daha ucuz olması bu bölgenin bizim rakibimiz olduğunu da tekrar göstermiş oluyor. Ancak kalite açısından baktığımızda ise Türkiye ve Malatya kayısısı dünyada halen yerini koruyor.
Malatya kayısısı özellikle Avrupa ülkelerinde halen vazgeçilmez. Kalitede rakibimiz yok. Fakat maalesef üretim maliyetleri de göz önüne alındığında fiyatta artık rekabet etmemiz gereken ülkeler olduğunu gözlemliyoruz. Fiyatlarımızı korumaya çalışırken bir taraftan da pazarlarımızı koruyacağız. Bu sene hedefimizden sapmamak için 100 bin tonluk satış yapmak zorundayız. Bu sene 750 milyon dolar gelir hedefine odaklı çalışacağız.
Kısmi gerilemeler olsa da o pazarlardan çıkış yapmıyoruz. Verilere göre, 115 ülkeye ihracat yapmışız ve ABD halen en önemli alıcılarımızın başında yer alıyor. Avrupa'da ise Fransa'ya 5 bin 879 ton satış yaparak 37 milyon 404 bin dolar gelir sağlamışız.
AB ülkeleri içerisinde Almanya yine Malatya kayısısından vazgeçemiyor. Bir taraftan da Birleşik Krallık, Avustralya, Hindistan ve Brezilya gibi pazarlarda da yerimizi korumaya çalışıyoruz. Bu sene de hedefimizde olan ülkelerin en başında ABD ve Avrupa bulunuyor. Bu bölge hem geliri hem de miktarı arttırmakla ilgili bir gayretimiz olacak."