TÜBİTAK Projesi: At Eğitiminde 'Clicker' Yöntemi Devrim Yaratıyor

TÜBİTAK Projesi: At Eğitiminde 'Clicker' Yöntemi Devrim Yaratıyor

Bursa Uludağ Üniversitesi'nde yürütülen TÜBİTAK projesi, at eğitiminde 'clicker' yöntemini kullanarak atların öğrenme süreçlerini hızlandırmayı ve insanlarla iletişimlerini geliştirmeyi hedefliyor.

Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) Mennan Pasinli Atçılık Meslek Yüksekokulu'nda yürütülen bir TÜBİTAK-2209 öğrenci projesi, at eğitiminde devrim niteliğinde bir yöntemi hayata geçirdi. Köpek eğitiminde kullanılan ve olumlu pekiştirmeye dayanan "clicker" yöntemi, geleneksel yöntemlere alternatif olarak sunuluyor. Bu yöntemde, cihazdan çıkan ses ile yiyecek ödülleri eşleştirilerek atların istenen davranışları öğrenmeleri ve eğitmenlerine güvenmeleri sağlanıyor. Proje kapsamında 2 İngiliz ve 2 Arap atı üzerinde çalışmalar yürütülüyor.

Proje, BUÜ Mennan Pasinli Atçılık Meslek Yüksekokulu 2'nci sınıf öğrencileri Halil Eren Er, Ece Keleşoğlu ve Hatice Şahin tarafından yürütülüyor. Farklı at ırklarında uygulanan yöntem, korku ve kaygı düzeylerinde azalma, daha istikrarlı davranışlar ve insanlarla daha olumlu iletişim gibi olumlu sonuçlar veriyor. "Clicker" yöntemi ile eğitilen atların çevresel uyaranlara karşı daha az hassas hale geldiği ve daha geniş alanlarda rahatça çalışabildikleri gözlemleniyor. Hedef, Türk Silahlı Kuvvetleri ve Emniyet Genel Müdürlüğü'ndeki atlar ile yarış atlarının eğitim süreçlerine de katkı sağlamak.

Proje danışmanı Prof. Dr. Gülşen Goncagül, pozitif pekiştirmenin atların öğrenme süreçlerini hızlandırdığını belirtiyor. "Clicker" sesinin, atın doğru davranışı yaptığı anı işaretleyerek, davranışın doğru olduğunu anlamasını sağladığını vurguluyor. Havuç ve elma gibi ödüllerle başlayan süreçte, daha sonra ödüller clicker sesi ile özdeşleştirilmiş. At, sesi duyduğunda yaptığı eylemi pekiştirerek, bir sonraki eylemi gerçekleştirmeye daha istekli hale geliyor. Uygulamalarda, bazı basit hareketlerin her at için aynı kolaylıkta olmadığı ve kontrol grubu ile yapılan karşılaştırmalarda belirgin farklılıklar gözlemlendiği belirtiliyor. At ve eğitmen arasındaki güvenin eğitim sürecini güçlendirdiği vurgulanıyor.

478907-2.jpg

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.