Karikatürist Birol Bayram'ın belgeseli 'Kitabın Rüyası' izleyiciyle buluştu

Karikatürist Birol Bayram'ın belgeseli 'Kitabın Rüyası' izleyiciyle buluştu

'Kitabın Rüyası' belgeseli, 26 yılda 6 bin 300 kitap kapağı tasarlayan karikatürist ve illüstratör Birol Bayram'ın sanat hayatını anlatıyor.

Karikatürist ve illüstratör Birol Bayram'ın sanat hayatını konu alan 'Kitabın Rüyası' adlı belgesel, izleyiciyle buluştu. Yönetmenliğini Aslı Atasoy'un yaptığı film, 26 yıllık kariyerinde 6 bin 300 kitap kapağı tasarlayan Bayram'ın görsel dünyasını ele alıyor. Belgeselde, Ahmet Ümit, Zeynep Atakan, Yekta Kopan ve Mehmet Yılmaz gibi farklı alanlardan isimler, Birol Bayram hakkında görüşlerini paylaşıyor.

'Kitabın Rüyası' belgeseli, Atlas Sineması'nda özel bir gösterimle izlendi. Gösterim sonrası Birol Bayram ve yönetmen Aslı Atasoy, Anka Haber Ajansı'na röportaj verdi. Bayram, belgesel teklifi aldığında ilk tepkisinin "Ölüyorum sanırım" olduğunu esprili bir dille ifade etti. Ardından, geriye dönüp baktığında ne kadar çok eser ürettiğini fark ettiğini ve bu emeğin görünmez kalmasının mümkün olmadığını söyledi. Bayram, yayınevinin kültür dünyasına katkısına tanıklık eden biri olarak, tecrübelerini ve anılarını paylaştığını belirtti.

6 bin 300 kitap kapağı tasarlayan Bayram, bir kapağı zamansız kılan en önemli unsurun "içindeki sanatın ruhu" olduğunu ifade etti. Yayınevlerinde 6 bin 300 başlık bulunduğunu, ancak özellikle yabancı edisyonlarda hepsinin kapağını kendisinin tasarlamadığını açıkladı. Edebiyat, araştırma, iş dünyası ve bilim gibi farklı türlerde kitaplar yayımladıklarını belirten Bayram, edebiyatın zamansız olduğunu, Shakespeare, Dostoyevski ve Golding gibi yazarların eserlerinin eskimediğini vurguladı. Bayram ayrıca, yüz binlerce evde eserlerinin bulunmasının ve her yıl 20 milyon kitabın okurlarla buluşturulmasının kendisine gurur verdiğini dile getirdi. Türkiye’nin değişen yayıncılık ortamına tanıklık ettiğini belirten Bayram, Babıali'nin typo ve pikaj döneminden dijital yayıncılığa geçiş sürecini anlattı. Eskiden bir bavul dolusu boya ve kalemle çalışırken, şimdi ekran üzerinde çalıştığını ifade etti.

Karikatürden illüstrasyona, kitap kapağından sanat yönetmenliğine kadar çok yönlü bir sanat üretimi olan Bayram, bu disiplinler arasında geçiş yaparken ortak bir görsel düşünme pratiğinin olduğunu belirtti. Bu pratiği, Gırgır dergisi ve ustası Oğuz Aral'dan öğrendiğini söyledi. Mizah dergisinden yayıncılık dünyasına ve diğer dergilere geçtiğinde, içerik oluşturma ve geri dönüşler alma konusunda tecrübeli olduğunu ifade etti. Karikatürleriyle ilgili sık sık dava açıldığını belirten Bayram, Türkiye’de sanatçıların özgür olmadığını, yayıncıların, yazarların ve çizerlerin baskı ve endişe altında iş ürettiğini söyledi. Yönetmen Aslı Atasoy ise, Birol Bayram ile geçen yıl T24'teki Gırgır dosyası için bir söyleşi yaptığını ve bu süreçte belgesel fikrinin ortaya çıktığını anlattı. Atasoy, izleyicilerin belgeselden sonra bir kitap kapağına bakarken, sanatçının ruhunu yansıtan bir anlatı olarak göreceklerini umduğunu ifade etti.

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.