Merkez Bankası'nın ardı ardına yaptığı faiz artırımları, otomotiv sektörünü olumsuz etkiledi. Özellikle sıfır otomobil satışlarında yaygın olan kampanyaların büyük ölçüde azalmasıyla birlikte, ikinci el araç pazarında da kredi imkanlarının neredeyse tükenmesine sebep oldu.
Otomobil piyasası uzmanı Muhammed Ali Karakaş, 400 bin TL'lik bir otomobilin bedelinin alıcıya kredi ile ödenmesi durumunda bedelinin 1 milyonu aştığını belirterek, "Otomotiv kredi çıkmazında sıkıştı" şeklinde durumu değerlendirdi.
Faiz artırımlarının para politikası çerçevesinde gerçekleştirilmesi, sıfır kilometre otomobil bayilerinin kendi kaynaklarıyla finanse ettikleri farkları ödemekte zorlanmalarına yol açtı.
Bu nedenle, nisan ayı itibarıyla birçok markanın 200-300 bin TL'ye sıfır faiz kampanyalarını sonlandırdığı bildirildi.
Karakaş, "Parasal sıkılaşma politikasının bankalar tarafından tam olarak uygulanması, tüketicinin elini kolunu bağlamış durumda" diyerek, tüketicilerin genellikle kredi kartı taksitleri veya senetli sistemle uzun vadelerle alım yapmaya çalıştıklarını ifade etti.
Ancak finansal destek, otomotiv piyasasının genelinde neredeyse bulunmaz bir hal aldı.
Yükselen faizler nedeniyle tüketicilerin büyük şikayetleri olduğunu belirten Karakaş, örneğin 400 bin TL'lik bir otomobilin 24 ayda 1 milyon TL'yi aşan geri ödeme miktarının tüketicileri korkuttuğunu ve cebini zorladığını vurguladı.
Karakaş, "Mevcut durumun sürdürülebilir olmadığını düşünüyoruz, faizler en azından Merkez Bankası politika faizi düzeylerinde olmalı" diye konuştu.
Şu anda ikinci el araç piyasasında büyük bir kaosun hakim olduğunu belirten Karakaş, uzun vadeli kiralama durumunda da benzer sorunların yaşandığını söyledi. Bu durumun sektördeki araç değişimlerini yavaşlattığını ve genel olarak tüm sektörün daraldığını değerlendirdi.