Danıştay'dan dikkat çeken EYT kararı

Danıştay'dan dikkat çeken EYT kararı

Sözleşmeli personelin emekli edilmesi konusunda hukuka aykırı bir karar verildi.

(ANKARA) - Danıştay 12. Dairesi, geçici statüden sözleşmeli personel kadrosuna geçiş yapan bir çalışanın EYT kapsamında resen emekliye sevk edilmesinin hukuka aykırı olduğuna karar verdi. Daire, iptal başvurusunu reddeden Adana Bölge İdare Mahkemesi'nin kararını bozdu. Gerekçede, "Erken emeklilik hakkından ancak talep edilmesi halinde faydalanılabilir, bu yönde talepte bulunmayanlar hakkında resen emekliye ayırma uygulanması hukuken mümkün değildir" ifadesine yer verildi.

Bir ilçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nde 4/C'li geçici personel olarak görev yaparken, 2018 yılında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun Geçici 43. maddesi gereği 4/B'li sözleşmeli idari destek görevlisi pozisyonuna atanan personel, 1 Mart 2023 tarihli 7438 sayılı Kanun'un 1. maddesi kapsamında yaşlılık aylığı almaya hak kazandığı gerekçesiyle resen emekliye sevk edildi. Emekli edilen personel, bu işlemin iptali için dava açtı.

Mersin 2. İdare Mahkemesi davayı reddedince, davacı istinaf yoluna gitti. Adana Bölge İdare Mahkemesi 4. İdari Dava Dairesi de bu istinaf başvurusunu reddetti.

Emekli edilen kişi, Adana Bölge İdare Mahkemesi'nin kararını temyiz etti. Temyiz talebini değerlendiren Danıştay 12. Dairesi, Adana Bölge İdare Mahkemesi 4. İdari Dava Dairesi'nin kararını "kesin olarak" bozarak dosyayı yeniden değerlendirilmesi için Adana Bölge İdare Mahkemesi 4. İdari Dava Dairesi'ne geri gönderdi.

Gerekçede dikkat çeken noktalar

Danıştay 12. Dairesi'nin gerekçesinde, mevzuat hükümlerine göre, kamu kurum ve kuruluşlarında özelleştirme uygulamaları çerçevesinde 4/C bendi kapsamındaki geçici personelin, Devlet Memurları Kanunu'nun 4/B bendi kapsamında sözleşmeli pozisyonlara geçirildiği ifade edildi. Bu kapsamda yapılan düzenlemelerle, "sözleşmeli personel pozisyonuna geçirilenlerin, ancak sosyal güvenlik kurumlarından yaşlılık veya malullük aylığı almaya hak kazandıkları tarihe kadar istihdam edilebileceklerinin" yer aldığı belirtildi.

Bu durum, böyle bir personelin emeklilik hakkını kazandığı tarihte işten çıkarılacağını açıkça ortaya koyuyor. Kamuoyunda Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) olarak bilinen 5510 sayılı Kanuna eklenen Geçici 95. maddede ise yaş şartı dışındaki diğer koşulların sağlanması ile birlikte "talep edilmesi" halinde erken emeklilik imkanının getirildiği vurgulanıyor.

"Erken emeklilik hakkı, isteğe bağlı istisnai bir hak"

Gerekçede ayrıca şu tespitler yapıldı:

"Bu kapsamda talepte bulunmayanların, diğer emeklilik şartlarını sağlamalarının doğrudan emekli edilmeleri sonucunu doğurmadığı, bu haktan yararlanıp yararlanmamak hususunda ilgililerin tercih haklarının bulunduğu, görevine devam etmek isteyenler yönünden resen emeklilik işlemleri yapılmasının söz konusu olmadığı açık olup, davalı idarenin aksi yöndeki iddiasının haklı ve hukuki dayanağı bulunmamaktadır.

Dava konusu uyuşmazlık, ilgili mevzuat hükümleri ve yapılan açıklamalar kapsamında değerlendirildiğinde; 7438 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 1. maddesi ile 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'na eklenen geçici 95. madde ile tanınan erken emeklilik hakkının, isteğe bağlı istisnai bir hak olarak sonradan düzenlendiği; erken emeklilik hakkından, yaş koşulu dışındaki diğer koşullar sağlanmış olsa bile, ancak talep edilmesi halinde faydalanılabileceği açık olup, bu yönde talepte bulunmayanlar hakkında anılan kanuni düzenlemenin, ilgililerin aleyhine olacak biçimde ve resen emekliye ayırma şeklinde yorumlanması ve uygulanması hukuken mümkün değildir."

YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.