(ANKARA) - CHP Mersin Milletvekili Gülcan Kış, Zafer Havalimanı'nda kamu kaynaklarının müteahhitlere aktarıldığını öne sürdü. 50 milyon euroya mal olmuş olan havaalanı için 2012 yılından bu yana şirkete yapılan garanti ödemelerinin toplamda 80 milyon euro seviyesine çıktığını ve 2044 yılına kadar bu rakamın 208 milyon euroya ulaşacağını belirtti. Kış, bu konuyla ilgili Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'na soru yöneltti.
Gülcan Kış, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu'ndan Zafer Havalimanı'nın yolcu garantileri hakkında bilgi talep etti. 2025 yılının ilk 8 ayında garanti edilen yolcu sayısının 878 bin 489 olması beklenirken, gerçek yolcu sayısının yalnızca 25 bin 137'de kaldığını vurguladı. Bu durum, Hazine'nin işletmeci şirkete yapacağı garanti ödemesinin 4 milyon 502 bin 102 euro değerinde olduğunu, güncel kurla bunun yaklaşık 220 milyon TL'ye denk geldiğini ortaya koyuyor.
"AKP’nin yönetim anlayışı budur: vatandaşa yokluk, yandaşa servet"
Kış, Zafer Havalimanı'nın 50 milyon euro maliyetle inşa edildiğini ifade ederek "Ama 2012’den bugüne şirkete ödenen garanti 80 milyon euroya ulaşmış durumda. 2044 yılına kadar toplamda 208 milyon euro ödeme yapılacağı öngörülüyor. Bu tabloya ‘kamu yatırımı’ diyebilir misiniz? Bunun adı milletin sırtından yandaş beslemektir, başka hiçbir şey değil" diye konuştu.
Ekonomik sıkıntıların arttığına dikkat çeken Kış, "Milyonlarca emekli pazara çıkamıyor, öğrenciler barınma sorunu yaşıyor, çiftçiler gübre alamıyor. Ancak iktidar, halkın parasını havalimanına döküyor. Nereye? Boş terminale, boş pistlere, uçmayan uçaklara! AKP yönetiminin anlayışı budur: vatandaşa yokluk, yandaşa servet" dedi.
Bundan önce Zafer Havalimanı ile ilgili Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı'na suç duyurusunda bulunulduğunu hatırlatan Gülcan Kış, "Savcılar kamu zararına yol açan memurları tutuklarken, bu devasa soygunu görmezden gelemez. Zafer Havalimanı dosyası hızla açılmalı ve sorumlular hesap vermelidir. Bu işin hesabı siyaseten değil, hukuken de sorulmalıdır" şeklinde konuştu.
"Benzer şekilde Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılan diğer havalimanlarında kamu zararını önlemek için hangi tedbirler alınmaktadır?"
CHP'li Kış, Bakan Uraloğlu'na şu soruları yöneltti:
"Zafer Havalimanı’nda 2012 yılından bugüne kadar her yıl için verilen yolcu garantileri ve gerçekleşen yolcu sayıları nelerdir? 2012–2025 yılları arasında yolcu garantileri nedeniyle Hazine’den işletmeci firmaya yapılan toplam ödeme tutarı nedir?
2025 yılı için öngörülen yolcu garantisi ile gerçekleşen yolcu sayısı arasındaki fark kaçtır? Bu fark nedeniyle firmaya yapılacak garanti ödemesi kesin olarak ne kadardır?
Zafer Havalimanı’nın fizibilite raporları kamuoyuyla paylaşılacak mıdır? Bu raporlarda hangi kriterlere dayanılarak bu kadar yüksek yolcu garantisi öngörülmüştür? Bu fizibiliteyi hazırlayan kurum ve kişiler kimlerdir? Söz konusu raporlarda yanıltıcı veya gerçek dışı veri kullanıldığı iddiaları doğru mudur?
Sözleşmeyi onaylayan kamu görevlileri hakkında herhangi bir idari ya da adli soruşturma başlatılmış mıdır?
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’na Zafer Havalimanı hakkında yapılan suç duyurusunun mevcut durumu nedir? Bu dosya hangi aşamadadır?
Bakanlığınız, kamu zararını önlemek amacıyla Zafer Havalimanı yolcu garantilerini revize etmeyi veya sözleşmeyi kamu lehine yeniden düzenlemeyi planlamakta mıdır?
Benzer şekilde Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılan diğer havalimanlarında kamu zararını önlemek için hangi tedbirler alınmaktadır?"