Haber: İlhan Baba
(BERLİN) - Avrupa Parlamentosu, trafik güvenliğini artırmak için 2030 yılına kadar Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde yeni ehliyet kurallarının uygulamaya konulmasını planlıyor.
Dijital ehliyet dönemi başlıyor
Yeni dijital ehliyetler, Avrupa Dijital Kimlik Cüzdanı (EUDI) üzerinden sunulacak. Fiziksel ehliyetler ise talep üzerine alınabilecek ve her iki versiyon da eşdeğer olarak kabul edilecek. Otomobil ve motosiklet ehliyetleri 15 yıl, kişisel kimlik olarak kullanılan sürücü belgeleri 10 yıl, otobüs ve kamyon ehliyetleri ise 5 yıl geçerli olacak. 65 yaş ve üzerindeki sürücüler için geçerlilik süresi ülkeler tarafından kısaltılabilecek.
Ehliyet kaybı sorununa çözüm
AB genelinde, bir ülkeye ait ehliyeti kaybeden sürücüler, diğer üye ülkelerde araç kullanamayacak. Bu amaçla, sürücü bilgileri ülkeler arasında paylaşılacak. Trafik eğitimine, ölüm açığı farkındalığı, cep telefonu kullanımı, yaya ve bisikletlilere dikkat gibi konular da dahil edilecek. Ehliyetler, cep telefonları aracılığıyla dijital olarak erişilebilir hale gelecek.
Deneme süresi ve sağlık kontrolleri
Yeni sürücüler için en az iki yıllık deneme süresi ve 17 yaşında rehberli sürüş uygulaması AB genelinde zorunlu olacak. AB, 70 yaş üzeri sürücüler için zorunlu sağlık kontrolünü kaldırdı. Üye ülkeler, ehliyet verirken ya doktor muayenesi ya da sürücünün kendi değerlendirmesine dayalı bir tarama uygulayabilecek.
Elektrikli karavanlar ve lojistik sektörü
Elektrik motorlu karavanlar artık 4,25 tona kadar çıkabilecek ve normal B sınıfı ehliyetle kullanılabilecek. Lojistik sektöründe ise 18 yaşında kamyon, 21 yaşında otobüs ehliyeti alma imkanı sağlanarak gençlerin sektöre çekilmesi hedefleniyor.
Sıkı yaptırımlar geliyor
AB genelinde, ehliyet deneme süresinde alkol ve uyuşturucu kullanımına karşı sıkı yaptırımlar uygulanacak. AB vatandaşları, başka bir üye ülkede ikamet etseler bile kendi ülkelerindeki sürücü belgesi sınavlarına katılabilecekler. Trafik cezası veya ehliyet iptali durumları, belgenin verildiği ülkede de geçerli olacak.
Yeni kurallar, Avrupa Parlamentosu'na ait son oylama ve Resmi Gazete'de yayımlanmasıyla yürürlüğe girecek. Almanya'da ise uygulamanın başlaması için ulusal yasaya aktarılması gerekecek.